March 25, 2013

Perjalanan tidur Aneesa Hani


Entry ini adalah hasil copy-paste daripada post Anis di group fb sabtu lepas. Kira aci la eh jadikan entry blog. Hehe. Maafkan penanda wacana yang berterabur itu ye. Ngee.





salam sabtu..


sekadar nak berkongsi perjalanan tidur aneesa hani..(sementara bos tak masuk opis lagi ni..hehe)


masa dalam hari dulu, memang satu cabaran la sebagai seorang ibu baru..mana nak jaga luka jahitan, mana nak faham anak lagi..stress baru nak nyenyak tidur aneesa da merengek nak menyusu, stress dengan puting melecet sampai terangkat badan setiap kali aneesa nak menyusu..macam-macam..tapi bagi anis paling tak tahan bila tak cukup tidur la..huhu..anis ni jenis suka tidur..masa hujung pregnant pun masih nyenyak tidur walaupun orang lain ada yang susah nak tidur bila perut makin membesar..jadi bila aneesa da keluar tiba-tiba tak dapat tidur lena tu yang stress..hehe..



masa dalam hari tu juga mak anis belikan aneesa buaian walaupun anis tak nak ajar aneesa berbuai langsung..tapi da mak belikan, ayah pun da bising kata nanti anis naik kerja susah nak jaga aneesa, maka anis terpaksa terima je..huhu..bermula episod aneesa tidur berbuai..yang ni pun buat anis stress sebabnya palang buai tu lebar dan tinggi..tak boleh tarik bawa masuk bilik..bila tengah malam aneesa nak tidur berbuai tak nak di pokpok atas katil, maka anis kena la duduk dekat ruang tamu sorang-sorang tengah-tengah malam buaikan aneesa sampai dia da betul-betul nyenyak baru boleh angkat dia masuk bilik..tak boleh tengok tv sambil buaikan aneesa sebab nanti dia akan terjaga semula..kena senyap sunyi je..seram ok!



bila aneesa dekat 2 bulan, anis belajar susukan aneesa secara baring..sebelum tu tak pandai nak nyusukan cara baring..rasa susah je..tu yg setiap kali aneesa nak menyusu tengah malam masa dalam hari dulu anis banyak kali kena bangun dari baring dan duduk menyandar dekat kepala katil..kadang sampai anis tidur terliuk-lentok masa duduk tu..ada satu masa sampai suami yang tampung kepala anis sebab da menyenget ke dia..ngee..owh sebab banyak kali duduk-baring masa dalam hari dulu, sampai sekarang anis masih terasa sakit dekat miss v..tak la sakit sangat tapi terasa juga la sakit tu..tak tahu nak terangkan macam mana..mungkin nanti anis nak berurut semula takut rahim turun semula ke..huhu



bila da pandai nyusukan aneesa cara baring ni, alhamdulillah anis dengan suami pun da boleh tidur lena sepanjang malam..jadual tidur aneesa pun da boleh baca..sekarang ni area pukul 9.30pm-10pm aneesa akan merengek nak menyusu..tapi kali ni dia automatik tak nak nyusu dalam keadaan anis duduk dan tampung dia..masa ni masukkan dalam buai pun dia akan merengek minta keluar..area waktu ni adalah waktu dia nak menyusu sambil baring sebelah anis..nak tak nak kena la lupakan cerita tv yang da plan nak tengok sebab kena masuk bilik tidurkan aneesa..hehe..



bila masuk bilik, lampu tidur kena pasang siap-siap..biar bilik malap je..tukar lampin aneesa lepas tu aneesa dengan anis pun baring sama-sama..mengempeng la aneesa sampai dia tertidur..selalunya dengan anis sekali ikut tidur walaupun baru pukul 10pm..hehe..aneesa akan tidur nyenyak sampai subuh..kalau nak menyusu pun dalam pukul 5am macam tu dia kuis-kuis tangan dia..anis buka mata, angkat baju, sua breast dekat aneesa terus sambung tidur..aneesa pun menyusu sambil mata terpejam lagi..hehe..



so far, ini perjalanan tidur aneesa..da tak sesukar masa dalam hari dulu malah mummy aneesa boleh tidur lena semula macam zaman sebelum aneesa lahir dulu..hehe..buat mummy lain yang masih melalui fasa mata panda, banyakkan bersabar ye..nanti baby da makin besar, dia akan ada jadual tidur yang lebih sistematik.. ;)



No comments: