January 12, 2012

kekain untuk bebantal kini sudah menjadi bantal






Hari tu masa bilik masih dalam keadaan tunggang-langgang lepas siap di cat, Cik Anis tak rasa rajin nak mengemas bilik. Hehe. Oleh itu Cik Anis buat keputusan untuk siapkan aktiviti DIY yang tergendala ni.



Lepas isyak terus mula menggunting, menjahit dan menyudahkan DIY ni sampai tengah malam. Untuk kain satin tiga warna tu, Cik Anis nak buat bantal kecil untuk hiasan pelamin nikah. Sementara untuk kain putih dan soft purple bercorak tu Cik Anis nak buat bantal kekabu dan sarung bantal nikah.



Nak menjahit semua bantal-bantal ni sekejap je. Senang sangat. Cuma antara rajin dengan tak je la. Hehe. Cik Anis ambil masa dua hari untuk siapkan bantal-bantal ni. Hari pertama siapkan bantal-bantal kecil dan hari kedua siapkan bantal dan sarung bantal nikah.




Sedang menjahit bantal satin





Iron dulu untuk hilangkan kesan lipatan sebelum masukkan fiber.



Dan hasilnya;



Bantal putih.




Bantal soft purple




Bantal purple




12 biji bantal satin


Sangat jimat ye buat bantal kecil-kecil ni sendiri. Saiz satu bantal adalah 1 kaki x 1 kaki. Untuk 1 meter kain Cik Anis dapat buat 4 biji bantal. Satin ni walaupun jenis murah tapi sedap je kainnya. Takde la kasar mana pun.



Seterusnya Cik Anis siapkan bantal untuk akad nikah pula. Cik Anis guna kain cotton putih untuk buat bantal ni. Saiz bantal nikah pula 25 inchi x 25 inchi. Bahagian dalam bantal nikah Cik Anis tak gunakan fiber sebaliknya gunakan kekabu pula.



Kain untuk bantal yang belum dimasukkan kekabu.





Sarung bantal yang baru siap dijahit.


Untuk bantal nikah Cik Anis beli kain putih bidang 45" sebanyak 3.5m tapi masih ada lebih. 3m rasanya da memadai. Tapi kalau beli kain bidang 60" guna 1.5m je. Untuk sarungnya Cik Anis beli kain langsir bidang 60" sebanyak 1.5m je.



Untuk bantal nikah Cik Anis pilih untuk gunakan sarung bantal sebab nanti bila adik-beradik Cik Anis yang lain nak menikah boleh la buat sarung bantal baru ikut warna tema majlis diorang nanti. Hehe.



Part bantal-bantal semua Alhamdulillah da selesai. Tinggal tunggu masa nak guna je. Hehe.



Hari tu bila bantal satin tu da siap, mak Cik Anis tanya lepas majlis nak buat apa dengan bantal-bantal tu, nak bagi orang ke tak?. Cik Anis jawab; lepas nikah simpan je la. Boleh main baling-baling bantal dengan suami. Haha.



6 comments:

Asfiza said...

cantik + jimat...
sangat berbaloi :)

ni@ @in said...

comel..cik anis beli katne ek kekabu tu???

bahIRAh said...

anis sgt rajin! eeee jeles! bantal nikah ira pinjam sdare punye, alas hantaran recycle..almaklum anak ke-5 kawen..

Dira said...

best nye pandai menjahit :)

fainie_riz said...

mesti cntik hiasan pelamin tu..combination color yg gojes..

cik anis said...

as: yup..sgt jimat..hihi

ain: kekabu tu anis beli dekat kedai brg jahit je.. ;)

ira: hehe..bila lg nk test power diy ni kan kalo x kt majlis sendiri..anis anak 1st kawen sume benda pn xde..hehe

dira: hidupkan mesin pastu jahit je dear..hehe

fainie: insyaAllah harap2 menjadi la pelamin nikah tu nanti.. ;)