August 11, 2011

apa yang akan anda lebihkan?


Salam.




@ Pelamin

@ Hantaran

@ Baju

@ Make up

@ Kamar beradu

@ Makanan tetamu

@ Doorgift


Dalam banyak-banyak list yang ada dekat atas ni, yang mana satu b2b lebih tekankan dari segi peruntukkan kewangan ek?


Bagi Cik Anis, semuanya perlu diberikan penekanan. Cuma kalau disuruh pilih salah satu je, Cik Anis nak lebihkan peruntukkan pada makanan untuk tetamu. Pilihan muktamad.






Kenapa nak lebihkan peruntukkan makanan untuk tetamu?


Sebab kita jemput mereka ke majlis kita, jadi mestilah kita sediakan yang terbaik untuk tetamu kita kan. Setiap tetamu yang datang ke majlis kita datang dengan doa dan pulang dengan dosa-dosa kita. [Betulkan jika Cik Anis salah tentang statement ini ye.]


Walaupun kita adalah raja dan ratu pada hari tersebut tapi kita jangan lupa tujuan kita mengadakan majlis perkahwinan itu adalah untuk berkongsi kegembiraan kita dengan tetamu-tetamu yang kita undang. Tak nak la tetamu datang kemudian pulang dengan umpatan pula kan. Kalau boleh biarlah mereka pulang dengan perut yang kenyang dan hati yang senang. Hehe. Bila tetamu gembira, tuan rumah pun senang hati. Tak gitu? ;)


Bagi Cik Anis, mahal atau murah hidangan kita biarlah ianya kita bagi dengan seikhlas hati kita. Sebab makanan tersebut akan menjadi darah daging tetamu kita.  Tak mampu sediakan nasi minyak, nasi putih pun cara apa. Yang penting lauk-pauknya sedap. Kan? Kan?






Doorgift pula tak perlu doorgift mahal jika kita tak mampu. Cukup sekadar makanan. Yang penting niat kita nak mengenyangkan/mengembirakan tetamu bukan nak menunjuk-nunjuk. Setuju?


Bab hantaran dan lain-lain tu biarlah seadanya. Bukan tak perlu diberi penekanan, yang lain-lain pun perlu diberikan penekanan. Macam hantaran, bilik beradu tu kan untuk pasangan kita juga kan. Takkan la nak bagi cincai je kan. Elok-elok la sikit. Hehe.


Apa yang penting, dalam nak buat sesuatu tu, kita ukur baju pada badan sendiri. Atau bak kata EBS, ukur seluar dekat pinggang sendiri. Eh tapi seluar EBS boleh ukur dekat pinggang Cik Anis tahu. Haha. Seluar EBS saiz lelaki adalah sama saiz dengan seluar Cik Anis saiz perempuan. Oh keciknya pinggang EBS! Lepas nikah boleh rembat seluar EBS. Haha. ;)


1 comment:

bahIRAh said...

betul cakap cik anis..lebihkan pada makanan sb kite jemput org utk dtg makan bukan utk dtg mengumpat.. perkara sampingan lain tu biarlah bersederhana dan ikut kemampuan diri..